Kynsien hoito-ohjeita

 Mä myönnän, oon laimin lyönyt mun kynsien hoidon tässä viime aikoina. Nyt ajattelin kuitenkin tämän postauksen myötä jatkaa kynsistä huolehtimista, koska onhan se nyt kivempi kun kynnet on hyvin huolletut ja pitkät. Kaikkia näitä vinkkejä oon itse käyttänyt ainakin joskus, kaikista paras kun muistaisi käyttää jatkuvasti. Muita hyviä vinkkejä löydätte mun tummat silmänaluset piiloonkuinka saada kulmat pysymään muodossaan ja tummaa tummempi puna -postauksista.

1. Vitamiinit
Ylimääräiset vitamiinit ei ole välttämättömiä, jos ruokapuoli on itsellään kunnossa. Kynsille tärkeitä vitamiineja ovat sinkki, pii, seleeni, kalsium, D-vitamiini ja B7-vitamiini. Oon kuitenkin huomannut, että esimerkiksi näistä Piimaa tableteista on kynsien kasvattamisessa ollut hyvä apu. Näitä tabletteja on monilla eri merkeillä ja pitäisi saada ihan normaaleista ruokakaupoistakin. 

2. Rasvaus
Yksi suurimmista syistä kynsien liuskottumiseen ja lohkeiluun on kynsien kuivuus. Tämä on kuitenkin helposti korjattavissa kosteuttamalla kynsinauhoja joko käsirasvoilla tai kynsinauhavoiteilla. Itse olen tykästynyt näihin L'Occitanen ja Laveran käsirasvoihin.

3. Kynsinauhaöljyt
Toinen hyvä kosteuttaja on mielestäni kynsinauhaöljyt. Näistä mun lemppari on ehdottomasti tuo vasemmanpuoleinen Nailfix - ihanan tuoksuinen Yummy Gummy. Jotkut liottavat myös erittäin kuivia kynsiä säännöllisesti öljykylvyssä 5-10 minuuttia kerrallaan.

4.  Viilaus
Viilallakin on väliä. Karheaa kynsiviilaa tai kynsisaksia parempi vaihtoehto on laadukas lasiviila. Viilata kannattaa aina yhteen suntaan, eikä sahaavalla liikkeellä puolelta toiselle. Liuskoittuneita kynsiä kannattaa taas hoitaa noin kerran kuussa bufferilla, jolla hiotaan kynnen pinta sileäksi. Itselläni on tuollainen neljän stepin bufferi.

5. Kynsilakka
Lakkaaminenkin kannattaa, sillä kynsilakka suojaa kynttä kolhuilta ja kuivumiselta. Ennen lakkaamista on huolehdittava ettei kynsi ole rasvainen, tai muuten se liuskoittuu helpommin. Muista aina myös alus- sekä päällyslakka. Kynsilakanpoistoaineena olisi hyvä olla asetoniton vaihtoehto, joka ei kuivata kynnen pintaa yhtä herkästi.
Kuinka usein te huollatte kynsiänne?

Ei kommentteja

Iso kiitos kommentistasi! <3