Mistä nimeni tulee?

Minua on aina kiinnostaneet ihmisten nimet. Muistan kirjoittaneeni lukiossa aiheesta aineen ja jo silloin tiesin muutaman nimen, jonka haluan antaa omalle lapselleni. Olen aina ollut tietoinen omien nimieni alkuperästä ja meille lapsille on kerrottu tarinoita nimiemme taustoista. Olen itse ollut jopa mukana päättämässä nuorimmaisen, 8 vuotta nuoremman siskoni nimeä.
Parin viime vuoden aikana olemme siskoni kanssa selanneet netistä sivuja, joihin on koottu erikoisempia lasten nimiä, ja olemme valinneet niistä mieluisimpia. Ei niin perinteiset nimet kiinnostavat varmaan myös siksi, että meidän perheen tytöillä on kaikilla erikoisemmat nimet (äidin mielestä myös veljemme nimi oli harvinainen vuonna -96, mutta olen eri mieltä). Lapsena tuli selailtua myös paljon kirjaa nimeltä Nimipäivättömien nimipäiväkirja, joka oli täynnä mielenkiintoisia nimiä ja vuotta nuoremman siskoni nimi on valittu suoraan sieltä.


Meidän äiti oli kauan sitten nuoruudessaan perhepäivähoitajana. Hänellä oli hoitolapsissa kaksi mustalaislasta. Kaksoset. Sisko ja veli. Tytön nimi oli Anette. Äitin mukaan hän oli todella kaunis tyttö. Kun sitten minä synnyin, oli etunimi päätetty esikoistytölle jo kauan aikaa sitten. Minusta tuli Anette. 
Toiseksi ja kolmanneksi nimiksi piti tulla Nea Eveliina. Mutta äiti päätti antaa eteenpäin toisen etunimensä. Äidillä, mummilla ja mammalla on kaikilla sama toinen nimi, mutta äiti ei halunnut antaa enää sitä eteenpäin. Joten toiseksi nimekseni tuli Pia. Ja Sofia rimmaa kivasti sen kanssa. (Minulla on pakkomielle lausua se välillä ruotsalaisittain, kun se kuulostaa niin hauskalta.)
Nyt haastan teidät kertomaan omien nimienne tai lastenne nimien alkuperiä. Tai nimiä joista te pidätte. Odotan jännityksellä! :)

Ei kommentteja

Iso kiitos kommentistasi! <3