10 vinkkiä kiihdyttää aineenvaihduntaa

Aineenvaihdunnan toimiminen on yks isoimmista terveyteen liittyvistä asioista, mikä mulle on valjennu tässä parin viime vuoden aikana. Oon (edelleen) tosi huono juomaan vettä. Joudun pakottamaan itteni juomaan, sillä en huomaa janon tunnetta. Eikä ole auttanut appsit eikä vesi trackerit bujossa. Löysin aikoja sitten tikis.fi:n sivuilta hyvän kymmenen kohdan listan aineenvaihduntaan vaikuttamisesta. Näiden lisäksi aineenvaihduntaan vaikuttaa myös geenit, ikä, sukupuoli ja hormoonit. Ite painottaisin juurikin tuota veden juomista, koska sillä on muutenkin niin paljon terveysvaikutuksia. Olkoon tämä postaus siis muistini virkistämiseksi!

1. Syö usein
Mä olen jo pidemmän aikaa kuuluttanut 3-4 tunnin välein olevien ruoka-aikojen perään. Ainakin ite huomaan että vähintään neljän tunnin jälkeen alkaakin olla jo oikeasti kova nälkä. Eikä nälkä ole yhtään hyvä juttu, sillä keho ei silloin tiedä milloin saa seuraavaksi energiaa ja ryhtyy säästöliekille. Tämä vaikeuttaa rasvan palamista! Aamupala on myös erittäin tärkeä, sillä se saa kropan tehostamaan aineenvaihduntaa nukutun yön jälkeen. Onneks oon aina syönyt kiltisti aamupalani! (Ilman aamupalaa oon kiukkunette!)

2. Harrasta liikuntaa
Tämä nyt on varmaan kaikista selkein kohta. Mitä enemmän treenaat, sitä enemmän kulutat myös levätessä! Jos haluaa nopeammin tuloksia, niin kannattaa kehittää isoja lihaksia, kuten reisiä, jotta aineenvaihduntaa nopeutuu. :)

3. Nuku tarpeeksi
Tämä kohta tuntuu usein monilta unohtuvan. Ainakin itsestä tuntuu, että mitä vanhemmaksi sitä tulee niin enemmän tulee valvottua. Olen monesti yrittänyt pärjätä vain kuuden tunnin unilla, ja kuvitellut että yhtä virkeä olen kuuden kuin kahdeksankin tunnin unilla. Tikiksen mukaan huonosti nukuttu yö voi alentaa aineenvaihduntaa 20%:lla. Se on suhteellisen iso luku. Täytyy siis ruveta panostamaan enemmän unenlaatuun.

4. Syö proteiinia
Proteiini on tärkeä aine lihasten kasvattamiseksi. Ja mitä enemmän omaat lihaksia, sitä enemmän kulutat levossa! Olenkin yrittänyt nyt vetää proteiini- ja palautusjuomia reippaasti treenien päätteeksi.

5. Seiso mahdollisimman paljon
Tämä on mulle ehkä vaikein toteuttaa. Oon todella mukavuudenhaluinen ja lösähdän liiankin helposti rankan päivän (ja vähemmänkin rankan) jälkeen sohvalle. Päivässä ei kannattaisi kuitenkaan istua passiivisena enempää kuin 4 tuntia, muuten rasvan ja kolesterolin aineenvaihdunta hidastuu.

6. Juo kahvia
Tämäkin taitaa olla monelle tuttu juttu! :D Kahvia ei kannata kuitenkaan kitata älyttömiä määriä. Ja kannattaa muistaa, että kahvi kiihdyttää aineenvaihduntaa vain hetkellisesti.

7. Huolehdi vitamiineista
Aineenvaihdunnalle tärkeitä vitaamiineja ovat mm. D, kalsium ja rauta. Itselläni kalsiumin saaminen on hieman vähentynyt kun en ole juonut maitoa enää tarpeeksi. D-vitamiinin otan itse purkista (silloin kun muistan) ja rautaakin pitäisi saada enemmän kuin tällä hetkellä. Eikun lihaa ja kasviksia popsimaan!

8. Juo vettä
Veden juominen on varmaan toiseksi tunnetuin tapa kiihdyttää aineenvaihduntaa. Itselleni tämä tuottaa hirveästi vaikeuksia. Olen kokeillut erilaisia puhelimeen ladattavia sovelluksia, jotka muistuttavat juomaan. Tällä hetkellä mulla on mun bullet journalissa (jos et tiedä mikä tämä on, niin älä huoli - postaus on tulossa) water tracker, johon merkkaan aina vedenjuontini. Ainakin iltaisin tulee nykyään vedettyä hirveät määrät vettä bujoon katsomisen jälkeen. :D Muistakaa oikeasti juoda vettä, sillä nestehukka hidastaa aineenvaihduntaa!

9. Vältä sokeria
Sokeri tunnettavasti nostaa insuliinitasoja ja tämä taas kertoo aineenvaihdunnalle että on jälleen kerran aika mennä säästöliekille. Karkkipäivä silloin tällöin (esim. kerran kahteen viikkoon) on parempi idea kuin päivittäinen happohyökkäys hampaille ja aineenvaihdunnalle.

10. Älä stressaa
Tähän on vähän vaikeampi sitten vaikuttaa. Ainakin omasta mielestäni! Stressi nostaa kehon kortisoli-tasoja, mikä taas huonontaa aineenvaihduntaa. Keho siis suojelee liialta rasitukselta ja hidastaa elintoimintoja. Mä stressaan kyl niin paljon kaikista asioista, että taidan tarvita jonkin sortin ammattiapua, jotta stressi ei pilais mun aineenvaihduntaa! :D

Ei kommentteja

Iso kiitos kommentistasi! <3