Jumppaa jalkapohjille


Huomatkaa, että olen itse "diagnosoinut" jalkani. Jos itse kärsit jalkakivuista, on niitä syytä käydä näyttämässä alan asiantuntijalle!
Mä olen suurimman osa mun työelämästä ollut seisomatyössä ja saanut myös kärsiä siitä. Olin kolme vuotta opiskeluaikana pikaruokaravintolassa töissä, ja erittäin hyvistä työkengistä huolimatta kipeytin jalkani. Ensin epäiltiin plantaarifaskiittia eli kantaluupiikkiä, sillä kantapääni oli todella kipeä. Myöhemmin fyssari kertoi kivun kuitenkin johtuvan jalkapohjan jännekalvon repeämästä. Repeämä parantui kuitenkin noin viikon levolla.
Kenkäkaupassa työskennellessäni opin paljon jaloista ja niiden anatomiasta, sillä se kuului olennaisesti työhöni. Siellä myös huomasin ensimmäisen kerran omien jalkojeni ongelmat. Mulla on kummassakin jalassa alkava vaivaisenluu (silloin oli vain toisessa) ja ukkovarpaiden nivelet ovat usein todella (!!) kipeät ja jäykät. Syitä vaivaisenluiden syntymiseen ei suoraan tiedetä, mutta epäilisin omalla kohdallani liian kapeiden ja korkeiden kenkien käyttöä sekä seisomatyötä.
Nyt taas vaatekaupassa työskennellessäni olen huomannut jännekalvojen taas vaivaavan ajottain. Käytän usein kengän sisällä jalan sisäsyrjällä pidettäviä holvikaarentukia. Mun nilkat kääntyy jonkun verran sisäänpäin (jota myös pidän yhtenä syynä vaivaisenluihini), ja silloin jalan kaari saattaa helposti käydä laskeutumaan, kun sen päälle tulee reilummin painoa. Kun jalkapöytä laskeutuu, jännekalvo venyy ja siihen voi ilmestyä pieniä repeymiä. Olen saanut ongelman onneksi korjattua holvikaarentuilla ja jalkapohjan jumpalla. Jumppa on myös erinomainen väsyneille jaloille.



1. Rullaa pallolla
Rullaa pallolla kevyesti painaen noin 1-2 minuuttia. Tennispallo soveltuu tähän parhaiten. Sählypallo vain kuvausrekvisiittaa.



2. Varpaan nosto

Nosta pelkkä isovarvas maasta. Toista noin 15 kertaa ja tee myös toisella jalalla.



3. Varpaille nousu

Huolehdi, että paino on jakautunut tasaisesti isovarpaan ja pikkuvarpaan välille. Nouse varpaillesi noin 15-20 kertaa.



4. Lattiaan näpäytys

Nosta varpaat ylös lattiasta ja näpäytä pelkillä isovarpailla lattiaa noin 15 kertaa.



5. Varpaiden levitys

Nosta varpaat ylös lattiasta ja levitä noin 10 sekunniksi niin erilleen kuin ne saat. Toista 5 kertaa.



6. Ulkosyrjät

Käännä paino hitaasti jalkojen ulkosyrjille ja takaisin noin 15 kertaa.



7. Jalkaterien ojennus

Istu tuolille, nosta jalat ylös ja ojenna jalkaterät niin suoraksi kuin saat noin 15 kertaa.



8. Jalkaterän koukistus

Istu edelleen tuolilla, nosta jalat ylös ja koukista jalateriä itseesi päin ja takaisin hitaasti noin 15 kertaa.



9. Puristusote

Istu edelleen tuolilla ja nosta pyyhe varpaillasi lattialta. Toista viisi kertaa ja tee saman verran toistoja toisella jalalla.
Aloita varovasti ja tee jumppa kerran viikossa tai silloin kun jalat ovat kipeät. Myöhemmin voit jumpata useammankin kerran viikossa. Hauskoja treenejä! :)

Ei kommentteja

Iso kiitos kommentistasi! <3