Mustikkaraakakakku

Torstaina vietin 24-synttäreitäni kavereiden kanssa kakkukahvitellen (tai oikeestaan otettiin varaslähtö muutaman kanssa jo keskiviikkona). Viimeeksi olen tainnut ihan kunnolla synttäreiden kunniaksi "bilettää" 21 vuotta täyttäessäni, ja sen jälkeen olen tylsistynyt ja satsannut pelkkään ruokapuoleen. Pitää säästellä paukkuja ensi vuoden 25:tä varten! ;)
Olen jo pidempään yrittänyt (HUOM! nimenomaan yrittänyt) olla sokerittomalla linjalla ennen juhannusta ja ajattelin tekaista synttärikakutkin mahdollisimman vähillä sokerimäärillä. Tätä ohjetta olin säästellyt puhelimeni uumenissa jo melkein vuoden päivät ja nyt pääsin vihdoin ja viimein testaamaan sitä! Ja koska mielestäni tää ohje oli ihan mahtava, on se pakko päästä jakamaan teidänkin kanssa. :)


Pohja:
100g kuivattuja aprikooseja (tai viikunoita)
2dl (120g) cashewpähkinöitä (tai pekaani- tai saksanpähkinöitä)
½dl sitruunamelissan lehtiä (tai mintun- tai basilikanlehtiä)
ripaus suolaa
Täyte:
4dl (240g) saksanpähkinöitä (tai pekaanipähkinöitä)
150g jäisiä mustikoita
½dl hunajaa
½ banaania
½ sitruunan kuoriraaste
Koristeluun:
jäisiä tai tuoreita mustikoita
sitruunamelissan lehtiä 
Aseta leivinpaperi 15-17cm irtopohjavuokaan (mulla oli vaan iso vuoka). Laita pohjan ainekset blenderiin ja sekoita tahnamaiseksi. Levitä seos vuoan pohjalle.
Mittaa täytteen aineet blenderiin, sekoita sileäksi ja kaada seos pohjan päälle vuokaan. Peitä kelmulla ja siirrä pariksi tunniksi pakastimeen (tai neljäksi tunniksi jääkaappiin).
Irrota kakku veitsellä vuoan laidasta ja siirrä tarjoiluvadille. Ripottele pinnalle mustikoita ja sitruunamelissan lehtiä. Tarjoa kylmänä!
Ohje on alunperin jostain lehdestä, josta mulla on vaan otettu kuvat. Alkuperäiseen ohjeeseen kuului myös 1tl vaniljasokeria täytteeseen, mutta ite jätin sen lakkoillessani pois. Ja eikun kesän helpointa, nopeinta ja terveellisintä kakkua vääntämään, vaikka juhannuspöytään jälkkäriksi. :)

Ei kommentteja

Iso kiitos kommentistasi! <3